Yoke & Yohs (dk) & Uchihashi (jpn) + Yasuhiro Yoshigaki & Juni Hirose (jpn)

yoke & yohs (dk) & uchihashi (jpn)

intest improviseret musik for forstærket saxofon, japan guitar og trommer

yasuhiro yoshigaki og juni hirose (jpn)

japansk super free jazz med saxofon og trommer

Det er ikke bare Norge som er flinke til å kanalisere kulturmidler ut de fjerneste avkrokene av de særeste musikk-kretsene. Vår naboer i sør holder også gang i en noe mer mat- og kunstinspirerte frijazz-scena. Yoke & Yohs er spydspissen i det København-baserte kollektivet YOYOOYOY og med på lasset når det besøker Oslo har de tre japanere som de plukka opp på en turné i nettopp Japan. Gutta er selvfølgelig utdanna og har holdt konserter og lagd festivaler i Køben og Berlin i en årrekke.

Konserten de holdt på Roskilde i forifjor hørtes ut som et drittøft heavyband med sju gitarer og tre trommiser, men besetninga besto rett og slett av trommer og barisax. Rått. Det ryktes at de har gått videre til en noe sprøere stilart, sterkt inspirert av den norske frijazz-scena. Japanerne de har med er Yoke & Yohs sin japanske counterpart, men med adskillig flere år på baken. Ta med din danske jazzkompis og møt opp til efterårets vildeste eventyr!