ZU (ITA) + Next Life

Death Jazz tar steget ut og byr på en av Europas best skjulte musikalske hemmeligheter. Denne lørdagen inntar vi den nye scena på Blitz med en truende kombo bestående av italienske Zu og Next Life. Hvis du ikke står og tuter med traktoren på Fornebu denne lørdagen så anbefaler vi at du overlater bråkinga til tre karer fra Roma med over 1000 konsterter og 14 plater på samvittigheten. Som lokalt alibi leverer Next Life amiga-core og death-math til den store gullmedaljen!
Konsertstart 21.30

ZU (ITA)

Zu fra Roma er en trio bestående av Luca Mai (baritone sax), Massimo Pupillo (bass) og Jacobo Battaglia (trommer) og de har holdt det gående i god DIY-stil siden 1997. Musikken kan beskrives som inktrikat, eksperimentell, metal/math/no-wave/free/noise/punk/jazz og passer dermed perfekt inn i Death Jazz-serien. De har gjestet Oslo flere ganger og sist gang hadde de med seg Joe Lally (Fugazi) og det er nettopp samarbeidsprosjektene Zu er mest kjent for. Det siste året har Zu turnert med Mike Patton og fjorårets langspiller Carboniferous ble gitt ut på Pattons selskap Ipecac. Zu har turnert over hele verden og gitt ut plater på Atavistic, Frenetic, Red Note, Public Guilt, Headz også Ipecac da.

Det blir mye kred-skryt på gutta, men det er faktisk fortjent og lista over samarbeidsprosjekter Zu har hatt er lang som et vondt år: Mike Patton, The Melvins, Dalek, The Ex, Peter Brötzmann, Hamid Drake, Ken Vandermark, Alvin Curran, Nobukazu Takemura, Damo Suzuki, Eugene Chadbourne, Mats Gustafsson, Han Bennink, Paal Nilssen-Love, Fred Lonberg-Holm, Joe Lally, Altered States , Amy Denio, Steve MacKay (Stooges) og de har vært på turné med bl.a. Fantomas, The Melvins, Lightning Bolt, The Ex, Ruins, Dälek, NoMeansNo, Vandermark 5, The Thing og så videre og så videre.

De som var så heldige å få med seg konserten på Roskilde i fjor så kan vi ikke annet enn glise bredt når vi tenker på at det var hundrevis av folk i moshpitten som endte med blodig panne og akutt skallebank. Sånt varmer godt i gamle hardcore-hjerter. På en måte kan Zu sammenlignes med vestlandstrioen Noxagt, men Zu har nok et par ekstra gir å gå på og noen år ekstra på baken. Vi anbefaler å ta en tur 350 millioner år tilbake i tid med fjorårets utgivelse Carboniferous og sette seg i stemning til en old school lørdagskveld på Blitz.

Next Life

Kimen til Next Life ble sådd da låtskriver Hai Nguyen Dinh som seksåring sprengte høytalerene på familiefjernsynet mens han spilte «Exploding Fist» på sin Commondore64. Denne purunge kjærligheten til transistorkultur og digital eventyrfortelling kan fremdeles spores i Next Life’s enestående uttrykk. Én del av Next Life er inspirasjonen fra de store dataspill-komponistene Paul Norman (Forbidden Forest) og Nobuo Uematsu (Final Fantasy), men slike band finnes det mange av.

Det unike med Next Life er at de kombinerer transistormusikk-kulturen med den militante straight-edge hardcoren til Earth Crisis, den politiske death-metallen til Napalm Death og Assück og den avantgarde-orienterte hardcoren til Man is the Bastard og Infest. Next Life destillerer og fokuserer disse ulike elementene til en musikkopplevelse som på overflaten er dramatisk og konfrontrerende, men som samtidig har en kulturnøytral universell appell av samme type som gjør selv de mest sadistiske og groteske dataspillene til familiekos og allemannseie.

Next Life er:
Hai Nguyen Dinh – composition, video, lights, guitar