Gutvik Ukentlig: Heidi Kvelvane / Tollef Østvang / Eivind Opsvik / Ketil Gutvik + Ungsoloen: Tuva Olsson

Gutvik Ukentlig feirer tjueårs-jubileum og går inn i sin tjueførste årgang!

Sommerkonsertserien Gutvik Ukentlig fyller tyve år og dette skal feires hver tirsdag fra 1. august til 5. september. Heidi Kvelvane er det som skal til når rytmeseksjonen Opsvik/Østvang møtes for første gang. Legg til en liten dæsj Gutvik og vi får en superkvartett du aldri vil gå glipp av!

tirsdag 15. august
Heidi Kvelvane / Tollef Østvang / Eivind Opsvik / Ketil Gutvik
/ alt sax / trommer / kontrabass / gitar /
Ungsoloen: Tuva Olsson
/ trompet /

Heidi Kvelvane er saxofonist med jazzutdanning fra Griegakademiet i Bergen, med base på Vestlandet. Som en impulsiv og initiativrik musiker har hun utmerket seg på den norske impro-scenen de siste årene. Denne høsten står også flere internasjonale reisemål for tur, der hun blant annet skal til Belgia for å spille med Terrie Ex og trommelegenden Han Bennink. Ellers er hun kjent fra bla. Vestnorsk jazzensemble, Paal Nilssen-Loves Large Unit, og Bergen bigband, samt egne prosjekter som Bankvelv og sin egen kvartett.

Trommeslager Tollef Østvang fra Os i Østerdalen har de siste årene vært aktiv i grupper som Friends & Neighbors, Universal Indians og The Way Ahead. I tillegg er han ofte å høre i samspill med improvisatører som Joe McPhee, Mars Williams, Nick Mazzarella og Ben Lamar Gay. For tiden er han aktuell blant annet i trio med Trevor Watts og John Edwards, og prosjektet ARCHER sammen med Terrie Ex, Dave Rempis og Jon Rune Strøm. Tollef er også en sentral drivkraft i det yrende jazz- og improvisasjonsmiljøet i Trondheim. Han studerte på Jazzlinja ved NTNU mellom 2005-2012. I tillegg har han også studert ved Conservatoire National Supérior de Musique et Danse i Paris og Conservatorium van Amsterdam.

Eivind Opsvik, born and bred in Norway but resident in New York City for well over two decades, has developed an utterly individual musical soundprint, one that blends the song-minded composition and creative studio craft of art rock with the virtuosic edge and spontaneity of progressive jazz. The New York Times has said: “Eivind Opsvik has an unusual gift for writing small, poignant pieces of music.”

Ungsoloen 15. august:
Tuva Olsson er en ung trompetist, optimist og komponist fra Holmenkollen, Oslo. For tiden går hun siste året ved Jazzlinja i Trondheim hvor tiden går til improvisering, selvrealisering og forskning på instrumentets muligheter og umuligheter. Med sterk inspirasjon fra (nesten) alt mellom meditativ ambient og aggressiv metall, byr Tuva på et variert soloset - hvor ærlighet, råskap og det vakre og lyriske er i fokus

Om Gutvik Ukentlig:

Gitaristen Ketil Gutvik startet sommerkonsertserien i 2003 og har siden den gang tilbrakt sommeren i selskap med en lang rekke av de fremste improvisasjonsmusikerne dette landet kan skilte med. Fram til 2006 hadde serien tilhold i Lillebar på Blå, i 2007 ble eksepsjonelle Vulkanhallen inntatt, og i 2008 ble Monos matsted Q teppedelt og frimusikken blomstret side om side med skravvel og burgerfres. Samme år begynte serien en vandring rundt på Monohuset og flere krinker og kroker ble velprøvd, såvel som historiens første backstagekonsert på Mono. I 2009 forlot vi Q og gjorde "tarmen" til hovedscene. Unntaket ble seriens siste konsert som var på Monos backstage, akkurat som i 2008.
Etter noe av en nomadetilværelse i 2010 flyttet konsertserien "hjem" til Grünerløkka i 2011. Stayerpuben Tamara ved Birkelunden ble fylt med improvisert musikk hver tirsdag i seks uker. I 2012, mens vi ventet på naboen, fant serien tilhold på nye Stein og Jord platebar i Hammersborgtunnellen, og videre til Cappelens Forslag i 2013. I 2014 ble Boksen på Kulturhuset det naturlige nye hjemmet for denne ustoppelige konsertserien. I 2015 og 2016 fortsatte samarbeidet med Kulturhuset og Cappelens Forslag. Elsa Bergman, John Russell, Thomas Lehn, John Edwards, John Butcher, David Stackenäs, Anja Lauvdal, Heida Mobeck André Roligheten, Thomas Johansson, Børre Mølstad var noen av navnene publikum fikk oppleve fra fra slutten av juli og hver tirsdag fram til 30. august. I 2017 ble Gutvik Ukentlig med Kulturhuset videre til nye Kulturhuset i Youngsgate 6 med musikere som Maggie Nicols, Pat Thomas, Bjørnar Habbestad, Isak Hedtjärn, Pascal Niggenkemper, Signe Emmeluth. Samarbeidet med Kulturhuset fortsatte til og med 2020. Etter et nytt nomadeår i 2021 flyttet serien inn i nye Café MIR på Grünerløkka i 2022 og fortsetter her i 2023, med avstikkere til Cappelens Forslag og Hærverk. Stadig i samarbeid med Konsertforeninga, i det Gutvik Ukentlig teller sin tjueførste årgang.

Sideserien UNGSOLOEN har vært en del av Gutvik Ukentlig siden 2011. Den handler om litt yngre improvisatører som spiller eksklusive solosett, før Gutvik henter inn noen av verdens fineste improvisasjonsmusikere. I 2023 består Ungsolo-programmet av musikerne Kristian Enkerud, Anna Ueland, Tuva Olsson og Johannes Elnan

MIR: Toftes Gate 69, 0552 Oslo
TID: 21:00
BILLETT: Den gule grisen sjekker din forhåndskjøpte billett fra ticketco (150/ 100,-)